بررسی عناصر داستانی در پنج داستان کوتاه هوشنگ گلشیری(گرگ،شب شک،نقشبندان،نمازخانه کوچک من،عروسک چینی)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده زهره جعفری قورتانی
- استاد راهنما محمد بارانی مریم خلیلی جهانتیغ
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
داستاننویسی در صد سال اخیر که از آغازش می گذرد دچار دگرگونی های بسیاری شده است. نویسندگان بسیاری بوده اند که ادبیّات داستانی را پیش برده اند و نام های بسیاری در ادبیات داستانی ماندگار شده است. یکی از این نویسندگان هوشنگ گلشیری است. نویسنده ای که نه تنها در پیش برد داستاننویسی موثر بوده، بلکه خود مسیری نو را ایجاد کرده است. بعد از این که صادق هدایت داستان مدرن را به ادبیّات داستانی ایران وارد کرد، گلشیری این مسیر را ادامه داد و آن را به اوج رساند. نویسنده ای که با استفاده از عناصر داستانی، داستاننویسی را با مولفه های معاصر و مدرن همراه و شیوه ای نو ایجاد کرد. کسی که به اصول فنی داستاننویسی در کنار مفهوم و مضمون اثر معتقد بود، بنابراین، پرداختن به آثار وی و بررسی عناصر داستانی، بیش از پیش سبک و ویژگی های داستاننویسی او را آشکار می کند. در این پایان نامه پس از ارائه ی تعریف از عناصر داستانی به بررسی 5 داستان کوتاه هوشنگ گلشیری، پرداخته شده است که با این بررسی می توان به سبک ویژه ی او پی برد و تأثیر ادبیّات غرب و پیشینه ی ادبیّات ایران را در آثار وی به شکلی مدرن و امروزی مشاهده کرد. بررسی موضوع، درون مایه، پیرنگ، زاویه ی دید، شخصیت، گفتوگو، صحنه، فضا، لحن، و سبک 5 داستان محتوای رساله ی حاضر را تشکیل می دهد.
منابع مشابه
"شخصیت پردازى" در شش داستان کوتاه هوشنگ گلشیرى
شخصیتپردازى، یکى از مؤلّفههاى اصلى داستاننویسى به شمار مىآید. قدرت هنرى نویسنده در تکامل و پرورش هرچه بهتر شخصیتها در بطن داستان، مىتواند از نقاط قوت سبک نویسندگى او و عامل جذب مخاطب باشد. در ایران در پى آشنایى داستاننویسان با آثار منتشرشده نویسندگان غربى، گرایشها به سوى جریان نگارش رمانهاى روانشناسانه و متّکى بر عنصر شخصیّت افزایش یافت. یکى از نویسندگانى که در این زمینه گام نهاد، «هوشن...
متن کاملبررسی عناصر داستانی در داستان «با شُبِیْرو» اثر محمود دولتآبادی
امروزه یکی از انواع ادبی مهم، داستان و داستان نویسی است. موضوع این مقاله نقد و بررسی عناصر داستانی، اعم از مقدمه یا شروع، توصیف، راوی، اپیزود داستانی، بحران و سرنوشت است. در این خصوص پس از معرفی نویسنده و آثار داستانی وی به بررسی عناصر داستانی، در داستان «با شُبِیْرو» پرداخته میشود. مآخذ این تحلیل، آثاری چون دستور زبان اثر احمد اخوت، هنر داستان نویسی اثر ابراهیم یونسی و … میباشد.
متن کاملشخصیت پردازی در داستان کوتاه «گرگ» از هوشنگ گلشیری
مفهوم شخصیت در آثار ادبی، مانند سایر پدیدههای دنیای هنر، در گذر زمان و با عبور از پیچ و خمهای زندگی بشر، همواره دستخوش تغییر و تحول بوده است، آن چنان که به اقتضای شرایط اجتماعی و پیشرفت علمی و معنوی بشر، مفهوم آن در آثار ادبی از حالت ابتدایی خود، رفته رفته به سطحی پیچیدهتر و پیشرفتهتر ارتقا یافته است. با شروع جریان «رمان نو» که تمایل نویسندگان به سمت مسائل ذهنی و روانی قهرمانان داستانها م...
متن کاملروایتشناسی یک داستان کوتاه از هوشنگ گلشیری براساس نظریهی ژنت
یکی از بارزترین ویژگیهای داستان مدرنیستی معاصر استفاده از صناعات روایی فراوان در آن است. نویسندگان مدرنیست روزگار معاصر برای عرضهی هستیشناسیِ نوین خود همواره از تکنیکهای روایی پیچیده بهره گرفتهاند و از روایتهای کلاسیک و خطّیِ سدههای پیشین دوری جستهاند. هوشنگ گلشیری یکی از داستاننویسان روزگار ماست که با بهرهگیری از صناعات روایی فراوان آثاری پیچیده، چندلایه و دیریاب خلق کرده است. روایت پیچ...
متن کاملعناصر داستانی در داستان های کوتاه منی شافعی
مُنی شافعی (1946م) نویسنده معاصر کویتی است، او پنج مجموعه داستان کوتاه و یک رمان را به رشته تحریر درآورده و توانسته است جایگاه علمی نسبتا خوبی در میان نویسندگان معاصر کویتی بدست آورد. این پژوهش در صدد بررسی عناصر داستانی در سه مجموعه از داستان های کوتاه مُنی شافعی با نام های"النخله ورائحه الهیل"،"أشیاء غریبه تحدث" و"نبضات أنثی"، می باشد. اهمیت و ضرورت پرداختن به این موضوع به شرح زیر است: 1ـ دا...
15 صفحه اولشخصیت پردازی در داستان کوتاه «گرگ» از هوشنگ گلشیری
مفهوم شخصیت در آثار ادبی، مانند سایر پدیدههای دنیای هنر، در گذر زمان و با عبور از پیچ و خم های زندگی بشر، همواره دست خوش تغییر و تحول بوده است، آن چنان که به اقتضای شرایط اجتماعی و پیشرفت علمی و معنوی بشر، مفهوم آن در آثار ادبی از حالت ابتدایی خود، رفته رفته به سطحی پیچیدهتر و پیشرفتهتر ارتقا یافته است. با شروع جریان «رمان نو» که تمایل نویسندگان به سمت مسائل ذهنی و روانی قهرمانان داستانها م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023